Om os

Hanne Gundersen:

shelley-pauls-Zaiuy5dKeCk-unsplash.jpg

“Jeg hedder Hanne Gundersen . Jeg er agronom og økologisk landmand - og så har jeg brugt de senere år på at dykke ned i mikrolivets betydning for planters ernæring og trivsel. Og jeg er ikke i tvivl.

Det handler ikke om, hvorvidt vi KAN skabe sundere afgrøder ved at samarbejde med naturen. Det handler om, hvorvidt vi VIL.

Fra at have været min personlige passion og mærkesag gennem en lang række år, er det nu blevet min livsmission: Jeg vil inspirere, informere og konkret hjælpe den danske landbrugssektor til at forstå, hvordan vi sammen kan skabe et bedre, sundere og mere produktivt landbrug.”

Naturen er klogere end os
Generationers fokus på at optimere udbytter med gødning og sprøjtemidler har haft sin pris. Vi er nu et sted, hvor vi må erkende, at vi ikke hjælper - men ødelægger og skaber problemer med kemisk “plantebeskyttelse” og ukrudtsbekæmpelse. Det bygger ikke op, men tærer, og vi giver os selv et dårligere udgangspunkt efter hver eneste sæson. Vi har - uden at vide det - udraderet mikrolivet, der oprindeligt havde bolig i agerjorden.

Det er nødvendigt at erkende, at vi har skabt et dyrkningssystem der nedbryder. Ingen har ønsket det sådan - men det er der vi er endt.

For at ændre denne retning skal vi fokusere på at bygge jorden op, og lære at skele til de løsninger naturen for længst har udviklet. Der er meget at lære her - og når samarbejdet fungerer, er der utrolig meget at hente”.

En hjertesag
- der også er international branding og god økonomi i
Spørger du mig, så vil jeg ønske, at Danmark bliver kendt som det første land, der tør bryde med fortidens forældede syn på landbrug og som viser vejen videre. Det land, der tør gå forrest og fortælle alle andre dét, der er så åbenlyst: At den jord vi betræder allerede rummer alle hemmelighederne - alle nøglerne - til den fremtid, vi ønsker os.

Jeg er sikker på, at landbrugsbranche, myndigheder, interesseorganisationer og forbrugere med tiden vil mødes og følges på denne mission: Få jord under neglene, forstå at dét er vores guld - og sammen skabe en bedre verden til næste generation. Og ja - det vil der helt sikkert også være god branding og økonomi i.

Vil du også med på rejsen? “